30 juli 2009

blomstertid - skördetid

MIDSOMMARROS, en av mina absoluta favoriter i trädgården, blommat ut för länge sedan.

Semestern är slut, vardagen är vardag igen. Faktiskt rätt skönt att återgå till det 'normala' livet igen. Jag tror att vi är små rutinmänskor som mår bäst när dagarna går i samma gamla invanda mönster. Vi har inte uträttat några storverk under ledigheten, mest njutit och haft kaffe- och mellispaus med jämna mellanrum.

(PARENTES: Ända sedan jag startade bloggen har jag skrivit om livet här på eirikas i tredje person. Kändes lättare och mera opersonligt/allmänt så. Jag behövde inte själv stå för allt jag skrev... Nu tror jag att jag blivit modigare, ska hädanefter försöka skriva i första person singularis. PARENTES SLUT.)

Till rubriken. Jag blev nästan lite smådeppig en dag när jag såg mej omkring i trädgården; alla blomster hade blommat ut och allt var torrt och visset. Kändes som om sommaren var förbi... Insåg snart att sommaren inte alls är förbi, den byter bara skepnad. Nu får vi skörda! För en stund sedan plockade vi några liter hallon på vår gård. Tänk att det finns så mycket vitaminer bakom husknuten! Önskar alla en skön fortsättning på sommaren!

4 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Låter som att ni haft en skön semester! Mums med nyplockade hallon, och toppen att ha dem så nära inpå husknuten! :)

Här går jag och drömmer om hösten redan, sommaren är inte slut, men den byter skepnad precis som du skrev, och vackert är det i skördetid också!

Sköt om er!

MammaMonica sa...

Jo, vi går fina tider till mötes! Tack för din kommentar och nu har jag klurat ut vem du är, skoj! Jag antar det är ok att jag sätter dig på min länklista?

Juanita sa...

Härligt m hallon på gården! Jag skulle oxå vilja ha! Kanske ngn gång i framtiden... på vår lilla bergstomt ryms det bara inte så mycket...

Härligt om ni har kunnat njuta av semestern utan att ha behövt göra en massa! Det är väl därför man har semester? Men håller nog med, nog är d skönt när man återvänder till rutinerna... :)

Njut av sensommaren och allt vad den ger! Kramar

sabina sa...

När jag har semester får jag inget vettigt gjort. Högarna växer här hemma men jag bara går förbi dom... Men det är väl ok att ta det lugnt ibland? Så man orkar resten av året menar jag!

Hallonsylt gjorde vi idag. Jag älskar rårörd hallonsylt!!