25 september 2009

höns

Kusinerna är på resa och vi vaktar deras hönor (1 tupp, 4 stora hönor och ca 50 små 'höns')... Familjen E har tagit ett gemensamt beslut; vi är inga hönsfarmare och kommer aldrig att bli några. Hälften av oss gillar inte fjädrar och andra hälften gillar djur bara på avstånd. Det är ju bra att få pröva på olika saker, så man får reda på vad man gillar och är bra på + vad man inte gillar och är mindre bra på :) Positivt är dock att vi fått flera ägg per dag. Detta kommer antagligen att resultera i något gott! Trevlig helg!


6 kommentarer:

sabina sa...

Jag förstår precis! När jag var barn hade vi hönor för husbehov men det lärde mig att jag INTE ska ha hönor. :) Egna färska ägg i all ära men för mig är det tur att vi har en äggproducent i byn som man får köpa av... :)

klipposfia sa...

Nämen så trevligt! Du måst tänka på att det ligger djupt nergrävt i ditt arv att vara hönsfarmare:)Eller kanske broder D fick din del:) Når ska vi fa å ga?

Karin sa...

Oj då, bara int ni får na trauma bakett hälje. Nå nu ir vi hejm o stzöjter hönse sjölv. :-) Tack för hjälpen, ni har liiti lön att hämta från oss!

Lantliga drömmar sa...

Så ni har varit hönsvaktare! Jag hade sommarhönor en gång när jag var liten, och det lämnade kvar i mitt minne; genast när vi får någonstans att ha några hönor här på tomten ska vi skaffa ett par! :) Det är väl så, antingen tycker du om dem eller så inte! (tja, särskilt trevliga och mysiga och så är de väl inte, men ändå på nåt sätt är det lantligt och charmigt då de ger ägg tycker jag...!) :)

MammaMonica sa...

Ja, några hönor tänker inte heller jag skaffa inom någon snar framtid. Var i tiden hönsfarmare i 4H och tror att det räcker för några år än...

Mamsell Lufolk sa...

Hönsvakt, det låter ju obehagligt spännande. :) Maken talar hårt för en egen liten äggodling, men jag kunde gott köpa från affären istället. Framtiden får utvisa vem som vinner... ;)