27 oktober 2009

upplysning

Möbeln som de små liven sitter i heter enligt SAOL (Svenska Akademiens ordlista över svenska språket): fåtölj [-öl'j] s. -en, -er. Jag har en längre tid gått och funderat över fåtölj-ordets stavning eftersom jag på en del ställen sett det stavat med O (fotölj)... Det har inte sett riktigt rätt ut, men språkpolisen i mig har ändå inte definitivt kunnat avfärda O-et som felstavning. Ja, mycket kan man gå och fundera på! Nu vill jag i all vänlighet dela med mig av mitt 'nya' rön! Fåtölj stavas med Å, punkt slut. Ha det bra!

5 kommentarer:

Lundagård sa...

Åh vilken söt bild! Sådana där fåtöljbilder är viktiga att få till, bilder överhuvudtaget på de små är så roligt att ha och titta på. Tycker det är speciellt kul när man samlar hela syskonskaran för det blir så sällan av.

Petterssons Trädgård sa...

Förtjusande barn i lyckad fåtölj! Trevliga dagen till er!

klipposfia sa...

Tack för upplysningen! jag kan gott och väl vara en av dem som stavat fel:) rättskrivning var/är kanske inte min starkaste sida:) men det är ju bra om det skapar tankearbete åt någon förstås:)....härliga ungar i härlig fåtölj! nu ser jag ju nog vad du menade med rekord....men så ljuvligt vackert rekord:) de andra åxå för den delen!

Anonym sa...

Ååh, vilken söt syskonskara!

Hannasvirrvarr sa...

Ja, lite ordning får det väl vara ;) Vilka bulliga och söta kinder den minsta har, man blir riktigt fnissig när man tittar på bilden, de är alla så söta.