10 september 2009

'lätta' semlor

Receptet till semlorna som jäser under duken har jag fått av byns diakonissa. Jag vet inte om det är hennes eget eller om hon i sin tur har fått det av någon... Semlorna är oerhört behändiga att baka av två orsaker; 1) degen ska bakas ut genast och bara jäsa en gång, 2) receptet kan varieras efter eget tycke eller vad som finns i köksskåpet.

SEMLOR (25-30 stycken)

Sätt i hushållsassistenten (eller skål):
5 dl havregryn
3 tsk salt
1 dl sirap
50-100 g smör eller margarin
5 dl kokt vatten

Blanda och låt smöret smälta.
Strö över 1 jästbit (50 g)
Häll ännu i:
5 dl fingervarmt vatten
ca 17 dl vetemjöl
Kör allt i hushållsassistenten. Baka genast ut och låt jäsa 30-45 minuter.
Grädda i 225 grader.

Mina variationer:
Jag brukar för det mesta byta ut 1 dl havregryn till drygt 1 dl solros- och/eller linfrö. Färdigblandat semlemjöl, graham- eller rågmjöl åker också i istället för ~hälften av vetemjölet.
Någon gång har jag blandat med potatismos eller havregrynsgröt som blivit över.
'Man tager vad man haver' som Cajsa Warg sa!

1 kommentar:

Mamsell Lufolk sa...

Tack för det! Det ska jag absolut pröva på.

Fönsterproblemen kanske ser en liten ljusning, bortsett från priset då naturligtvis. Det blir ev. Backas med värmeglas i inre bågarna åså kanske vi kittar ytterbågarna själva med eget gammalt glas. Målningen kanske vi oxå fixar själv. M a o massor, massor med jobb, men det var gubbens ultimatum när han såg offerten. ;-)

Trevlig helg!